You are currently viewing TRENING STATYCZNY ZHANG ZHUANG W YIQUAN. WYWIAD Z YU YONGNIAN, LEKARZEM I MISTRZEM YIQUAN
Doktor Yu Yongnian uczy grupę ludzi Zhang Zhuang

TRENING STATYCZNY ZHANG ZHUANG W YIQUAN. WYWIAD Z YU YONGNIAN, LEKARZEM I MISTRZEM YIQUAN

Rozmawia Wang Hexin

Połowa lat 2000

PRZEDMOWA, taka trochę na wpół poetycka

 

Zhang Zhuang jest jak Wielkie Drzewo

Dzięki ćwiczeniu stania stabilnie jak drzewo

Wspaniale jest czuć nasiąkanie Qi w każdej komórce ciała

Wzmożony przepływ energii wypłukuje z ciała wieloletnie napięcia, słabość i choroby

W to miejsce, każda komórka uzyskuje rezerwuar sił gotowych do użycia

Pojawia się radość, spokój i ciekawość, bo zdrowie i przypływ sił, to tylko początkowy etap

Drzewo przeprowadza przez odczucie pełności, ale również i pustki

Gdy jesteś przepełniony energią, to czujesz się coraz cięższy, osadzony i zakorzeniony

Potem pojawia się odczucie Pustki, ciało odczuwasz, jakby chcący wystrzelić w górę pusty w środku balon.

W tym tańcu Pustki i Pełności, jednocześnie ruchliwej i stabilnej, wyostrzają się zmysły, umysł

Oraz rozkwita Kwiat Ducha, czyli świadomości coraz bardziej uwalnianej od barier tego konkretnego ja, przestrzeni i czasu.

Coraz bardziej i wyraźniej czujesz, że poza tym kimś, kto zaczyna się u spodu stóp, a kończy na czubku głowy lub nosa, to jesteś też

Wszystkim, Wszystkimi, Wszędzie, Zawsze a równocześnie Niczym, Nikim, Nigdzie, Bez Czasu

*

Uważam, że Zhang Zhuang, to wspaniałe, bogate, mocne, bardzo esencjonalne i tajemnicze ćwiczenie. Sam je uwielbiam, zarówno ćwiczyć, nie-ćwiczyć oraz badać, do czego zachęcam. Poniższe tłumaczenie rozmowy Wang Hexina z Yu Yongnianem jest moim własnym badaniem, czym się chcę z Wami podzielić. Mogę tutaj na tej stronie, to tak robię.

 

*          *          *

Mistrz Yu Yongnian (1920-2013) był lekarzem dentystą. W 1942 ukończył Uniwersytet Medyczny i Stomatologiczny w Tokio. Po powrocie do Chin rozpoczął praktykę lekarską w Szpitalu Kolejowym w Pekinie. W 1944, po trzech latach intensywnej, wielogodzinnej codziennej pracy był tak wyczerpany, że rozpoczął zgłębianie Zhang Zhuang i Yiquan, ucząc się od mistrza Wang Xiangzhai.

Jako praktyk nauk medycznych zainteresował się użyciem metod naukowych dla badań na zdrowotnymi zasadami Yiquan. Kontynuował te badania przez całą swą karierę lekarską, stając się równocześnie mistrzem Yiquan. Po kilku latach studiów i badań wprowadził wybrane aspekty Zhang Zhuang do leczenia chorób wewnętrznych w swoim szpitalu. Sukcesy w leczeniu tą metodą doprowadziły w 1950 do ważnej konferencji medycznej w Pekinie, w wyniku której rozpoczęto wdrażanie zdrowotnych aspektów Zhang Zhuang do leczenia pacjentów w szpitalach w całych Chinach.  

W późniejszych latach swego życia, wciąż był zaangażowany w badania naukowe, jednak jego zainteresowania zwróciły się w stronę starożytnej wschodniej filozofii, jako metody rozumienia i wyjaśniania Yiquan. Jego obszerne badania zaowocowały wydaniem kilku książek poświęconych tej sztuce, z których pierwsza została opublikował w 1982. Podczas ponad 60 letniej praktyki i eksploracji doktor Yu poddawał próbom, badaniu i szukaniu wyjaśnień Zhang Zhuang i Yiquan zarówno w obszarze utrzymywania i przywracania zdrowia, a także w obszarze sztuk walki.  

*          *          *

Wang Hexin (po lewej) i Yu Yongnian (po prawej)

ROZMOWA

Wang

Tradycyjnie uważamy, że Dachengquan (Yiquan) skupia się na treningu i wzmocnieniu kości i wiązadeł, ducha i intencji. Tak jak w przypadku Twojej metody treningowej, nazywanej „Naprzemienne napięcie i relaksacja”, czy to rodzaj treningu mięśni?

Yu

Nie, wcale. Również chodzi o mięśnie, ale to trening umysłu i mózgu.

To poprzez mózg i umysł ćwiczysz swoje mięśnie, a następnie poprzez ruchy mięśni ćwiczysz swój umysł.

Istnieje wzajemna relacja pomiędzy fizycznością a poznaniem. To jest związek między nimi.  Jeśli twój umysł nie może dać sobie rady z twoim ciałem, to jakiż użytek z ciała?

Wang

Patrząc historycznie wiemy, że nasi wcześni artyści sztuk walki nie mieli współczesnej wiedzy medycznej, to nie wiedzieli zbyt dużo o różnicach między więzadłami i ścięgnami. Jednak, Ty gruntownie studiowałeś nauki medyczne, więc jak myślisz, czy są jakieś różnice między treningiem mięśni a treningiem kości i wiązadeł?

Yu

Niektórzy nawet mówią, że kości mogą się poruszać, co jest nieprawdą. Kości nie mogą się same poruszać, a mięśnie same się nie kurczą. Potrzebują systemu nerwowego, który wydaje im rozkazy. Tylko pobudzenie systemu nerwowego poprzez może dostarczyć energii do konkretnego mięśnia i wywołać jego skurcz. W innym wypadku, jeśli system nerwowy nie byłby zaangażowany w przesyłanie rozkazów mięśniom, to nie może zaistnieć ich ruch. W skrócie, to

wszystko zależy od siły systemu nerwowego. 

Wang

W takim razie, trening systemu nerwowego jest najważniejszą rzeczą?

Yu

Tak, to najbardziej zaawansowany trening. Więc, jaka jest różnica pomiędzy treningiem ciała a treningiem umysłu i mózgu?

Trening fizyczny ciała to trening mięśni kończyn, po prostu nimi poruszając. Trening mózgu jest jednak inny. Umysł to stary termin, dziś nazywamy to mózgiem. Tak więc, musisz trenować swój mózg.

Na przykład, twoje stopy są mocno osadzone na ziemi i nie poruszają się. Czy możesz ruszyć mięśniami stóp, będąc w tej pozycji?

Absolutnie nie. Bez długiego okresu treningu nie będziesz w stanie poruszać mięśniami stóp. Łatwiej nam zrozumieć tego rodzaju teorie, jak np. to, że wszyscy używają pałeczek do jedzenia lub długopisu do pisania. Ale czy potrafisz robić te rzeczy swoją drugą, niedominującą ręką? To tak samo jak z rękoma, ale twoja niedominująca ręka nie miała żadnego treningu i nie potrafi robić tych rzeczy, które ręka dominująca wykonuje z łatwością.  

Wang

Zatem mamy nowe zrozumienie, że

 

poprzez ‘trening stania’, w którym ciało znajduje się w statycznym stanie, będzie nam łatwiej doświadczyć i wytrenować nasz system nerwowy niż w przypadku dynamicznych ruchów. 

Yu

Tak. Kiedy się poruszasz (podczas ćwiczeń), to w ruch zazwyczaj zaangażowane są tylko duże partie mięśni, ale jest więcej mniejszych grup mięśni (mięśnie spoczynkowe). Te mięśnie, zazwyczaj są w spoczynku i nie są zaangażowane w ruch. Podczas dynamicznego stanu nie możesz ich zmobilizować do pracy i wspólnego uczestnictwa wraz z głównymi grupami mięśni. Jest prawie niemożliwe, aby wytrenować te spoczynkowe grupy mięśni podczas  poruszania się. Rozumiesz?

Musisz znaleźć się w statycznym stanie i powstrzymać wszelkie rodzaje ruchów. Ma być tylko jedno miejsce stymulacji, nad którym masz pracować.

Na przykład, (myślisz, że) trenujesz mięśnie stóp, gdy stopy się poruszają, a to zawsze ma miejsce wtedy, gdy pracują duże grupy mięśni nóg. Jednak wtedy mięśnie stóp nie będą pracować. Są w pasywnym ruchu, zależnym od ruchów nóg. Po krótce,

nie możesz trenować mięśni stóp w dynamicznych akcjach. Potrzebujesz znaleźć się w statycznym stanie, aby je wytrenować.

Nawet, stojąc statycznie wciąż nie jest łatwo wziąć je pod kontrolę. To tak samo, jak z łatwością pisania prawą (dominującą) dłonią, podczas gdy czy łatwo jest ci pisać lewą (niedominującą)?

No nie będziesz mógł tego zrobić, bez wytrenowania. Tylko dobrze wytrenowany człowiek może to zrobić. Chodzi więc o wieloletni ciężki trening.

Wang

Co myślisz o proporcjach czasowych w treningu: stania, testowania siły, kroku natarcia, uwalniania siły i pchających rąk?

Yu

W przeszłości dzieliliśmy podstawową procedurę treningu postaw na: trening pozycji leżących, trening pozycji siedzących, trening pozycji stojących, trening pozycji podczas chodzenia, a następnie trening testowania siły, trening pchających rąk, testowanie głosu i trening walki. Razem daje to osiem metod treningowych, a obecnie dodałbym do tego jeszcze jedną, którą nazywam ‘trening naprzemiennego napięcia i relaksacji’.

Tę metodę umieściłbym po treningach: pozycji leżących, siedzących, stojących, chodzących, a przed: treningiem testowania siły. Potrzeba trenować jakiś rodzaj naprzemiennego napinania i rozluźniania. Jeśli nie robiłbyś takiego treningu i od razu przeszedł do treningu testowania siły, to oczywiście możesz tak zrobić, ale tylko w przypadku ruchów górnej części ciała. Dolna część ciała nie może zrobić tego dobrze.

Wang

Chodzi Ci o to, że górna i dolna część ciała są rozłączone?

Yu

Tak, górna i dolna część ciała są rozłączone. Bardzo trudno zbudować silne połączenie między górną a dolną częścią ciała. Musisz ciągle ćwiczyć mózg, używając myślenia (intencji, chiń. Yi) w kształtowaniu odruchów warunkowych swego ciała.

(Część 2)

Wang

W naukach medycznych, doktor diagnozuje swoich pacjentów. W pierwszej kolejności musi zbadać stan fizyczny i patologię pacjenta.

Yu

Tak

Wang

Sztuki walki są podobne, przede wszystkim, jeżeli osoba nie jest zbyt silna, to musi poprawić swoją kondycje fizyczną. Poprzez naukowy trening ze słabej musi stać się silną.

Yu

Tak

Wang

W samoobronie oraz w walce jeden na jeden, silna osoba prawdopodobnie będzie stroną dominującą

Yu

Tak

Wang

Tak w skrócie, zarówno nauki medyczne i sztuki walki badają i pracują z ludzką fizjologią.

Yu

Tak, obie związane są z fizjologią. Fizjologiczna anatomia została już wysoko rozwinięta i jest bliska uzyskania kompletnej wiedzy. Współcześnie, jeśli nie przyjmiesz takiej wysoko zaawansowanej wiedzy, to będziesz musiał wciąż używać starych sposobów interpretowania naszego treningu. Trudno będzie przez to przejść. Łatwo to zrozumieć.

Wang

Jedna droga jest prostą, a druga – krętą ścieżką.

Yu

Tak, po cóż mielibyśmy podążać tą krętą ścieżką?

Wang

Twoim zdaniem, według Dachenquan (Yiquan)

naszą wewnętrzną siłę oraz siłę całego ciała możemy rozwinąć tylko poprzez trening statycznych pozycji.

Potem używamy ‘treningu naprzemiennego napięcia i relaksacji’, aby zbudować połączenie pomiędzy pozycją (staniem) a ‘testowaniem siły’. 

Yu

To prawda.

Wang

Będzie nam znacznie bardziej efektywnie, gdy lepiej wykorzystamy siłę wewnętrzną, którą rozwiniemy poprzez trening statycznych pozycji. Przy pomocy metody ‘treningu naprzemiennego napięcia i relaksacji’ możemy łatwo umieścić tę wewnętrzną siłę w ‘treningu testowania siły’.

Konkludując, jeżeli nie mamy naukowego i pracochłonnego ‘treningu pozycji statycznych’ [Zhang Zhuang], to praktyka Dachenquan (Yiquan) nie ma sensu.

Yu

 

Nie ma żadnego sensu, twoje metody treningowe będą nieefektywne, a progres bardzo wolny. Trening pozycji statycznych wprowadzamy od samego początku. 

Wang

Więc, jak uważasz, w jakich sytuacjach możemy doświadczyć ‘siły całego ciała’? Jak sprawdzić ‘siłę całego ciała’?

Yu

Wszystko zależy od twojego poziomu ‘siły testującej’ i samego stanu. Możemy sprawdzić to stanem ‘siły testującej’ danej osoby. Czy twoje ręce są silniejsze, lub czy twoje stopy mają zdolność poruszenia się lub nie? Czy to ruch całego ciała, albo ruch części ciała? Czy górna część twego ciała jest dobrze połączona z dolną?

Możemy sprawdzić ‘siłę całego ciała’ podążając za kilku częściową procedurą: części ciała (‘trening naprzemiennego napięcia i relaksacji’); całe ciało (‘trening naprzemiennego napięcia i relaksacji’); ‘metoda treningu łączenia’; ‘trening ciągnięcia gumy’; ostatnim jest ‘eksplozywna metoda treningu’. Te wszystkie rzeczy muszą być krok po kroku złączone w jedną rzecz.

Wang

Panujemy nad dolną połową ciała poprzez układ nerwowy i ‘trening mózgu’, ustanawiając dobrze uwarunkowane odruchy ciała

Yu

Tak, to reakcje warunkowe.

Wang

Bazując na reakcji warunkowej, idziemy krok po kroku, pogłębiając nasz trening, począwszy od dolnej części ciała po górną.

Yu

Od dołu po górę, tak jak buduje się dom, kładąc najpierw fundamenty. Gdy fundamenty są silne, to budowla może być wyższa.

Wang

Czyli, trening statyczny nie wynika z…

Yu

Nie chodzi o jak największą ilość pozycji statycznych, które trenujesz.

Wang

Kluczem jest, czy udało ci się opanować ‘siłę całego ciała’ oraz siłę wewnętrzną.

Yu

Tak,

 

kluczowe jest to, jak dobra jest twoja siła wewnętrzna. To najważniejsza rzecz w naszym treningu.  

Wang

W takim razie, zrozumienie zasad sztuk walki również jest bardzo ważne.

Yu

Tak, jest. Najpierw musisz rozumieć zasady sztuk walki, a dopiero dalej możesz szukać korzeni, to najważniejsze. Docierasz do fundamentalnego punktu i miejsca.

Mówiąc ogólnie, jest takie powiedzenie sztuk walk:

„Pięści (ręce) są trzy, a stóp jest siedem”.

Łatwo to zrozumieć, tak?

Pięści (ręce) to trzy dziesiąte, a stopy to siedem dziesiątych.

Wang

Patrząc na mięśnie dolnej połowy ciała, wagę, rozmiar i proporcje, możemy powiedzieć, że dolna część proporcjonalnie zajmuje znacznie większą przestrzeń niż górna.

Yu

Tak, ale różnica między nimi jest znacznie większa. Dlatego właśnie mówi się: „Pięści (ręce) są trzy, a stóp jest siedem”.

Wang

Wielu adeptów trzyma się przekonania, że, aby rozwinąć dolną część ciała, to lepiej jest wkładać więcej czasu i energii w trening ruchowy.

Yu

Nie,

trening ruchowy będzie wpływał tylko na siłę nóg (ud), ale nie będzie zbyt dobry dla łydek, a na pewno nie będzie dostatecznie wpływał na stopy.

Wang

Na pewno nie wyćwiczy podeszwy stóp

Yu

Tak, taki trening na pewno nie wpłynie na spodnią siłę stóp.

W celu wytrenowania podeszwy stóp musisz stać nieruchomo. Używamy mózgu, aby opanować mięśnie stóp.

Zgodnie z fizjologią, mięśnie stóp w ogóle nie mogą się same poruszać. Są mięśniami statycznymi.

To wszystko zależy od żmudnych wysiłków w treningu mózgu, myśli i poznania (intencji).

 

Zaczynasz o treningu podeszwy stóp i stopniowo przechodzisz przez trening stóp. Wtedy, w końcu, mięśnie twoich stóp zaczną pracować. Jeśli nie zastosujesz takiej kolejności i procedury, to nigdy tego nie osiągniesz. 

(Część 3)

 

Wang Xiangzhai (1885-1963)

Wang

Opowiadałeś mi, że, gdy dochodziło do rywalizacji, to wielki mistrz Wang Xiangzhai potrzebował jedynie jednego ruchu, aby pokonać przeciwnika. Jest on również autorem uwag do powiedzenia pana Han Xingqiao:

„Dlaczego mamy taki ruch?”

Yu

Tak

Wang

Czy nie była to uwaga: „Dlaczego mamy taką pozycję?”

Yu

Nie, to było: „Dlaczego zrobiliśmy taki ruch?”

Wang

W skrócie,

podczas walki, mistrz Wang Xiangzhai używał siły, którą nazywasz ‘prawdziwą siłą całego ciała’.

Yu

Tak, zgadza się. To naprawdę, prawdziwa siła całego ciała. 

Mówiąc o uwagach, powiedzeniach mistrza Wang Xiangzhai, to jego najważniejszy było takie:

„Jeśli chcesz poznać esencję sztuk walki, to musisz zacząć od treningu stania”.

To jest jedno, ale są cztery więcej.

 

Pierwsze, „w bezruchu szukasz szybkiego ruchu”.

O co chodzi? Odpowiedzią jest: Od spodu stóp wykonujemy taki ruch, który nazywa się szybkim ruchem. [Chodzi o eksplozywny, nagły ruch z początkowego bezruchu]. To siła całego ciała.

Jeśli ruszasz tylko górną częścią ciała, lub tylko rękoma, to jest to częściowy ruch. Dopiero jeśli rozpoczniesz akcję od samego dołu stóp, to jest to działanie, które można nazwać prawdziwym ruchem.

Ta uwaga, to najważniejsze słowa mistrza Wanga, którą zwyczajni ludzie nigdy nie pojmą. To jest właściwie ruch ‘naprzemiennego napięcia i relaksacji’. Całe twoje ciało ma silny ruch potrząsający, który tworzy szybki ruch całego ciała.

 

Drugie: „w bezsilności szukasz siły”.

Oznacza to, że znajdujesz się w naturalnym (rozluźnionym) stanie i nagle masz potężną dawkę mocy. Ruch siły całego ciała.

 

Trzecie: „w zwykłości szukasz niezwykłości”.

Zwykłym jest rzecz, którą każdy, włączając zwykłych ludzi może zrobić, ruch napięcia i relaksacji. Ale czy potrafisz robić tak nieustannie? Potrafisz tak?

Wang

Bardzo standardowo?

Yu

Nie standardowo, czy potrafisz zrobić to w odpowiednim czasie?

Wang

To trudne.

Yu

To prawda. Na jakim poziomie jest dobry czas? Mistrz Wang Xingzhai miał taki poziom dobrego wyczucia czasu. Gdy miał walczyć z innymi, to zawsze powiadał:

„Powiem ci, wskażę miejsce, w którym upadniesz i z całą pewnością sprawię, że właśnie tam upadniesz. Jeśli upadniesz w jakimś innym miejscu, to znaczy, że to ty wygrałeś, a ja przegrałem. Tylko, jeśli upadniesz w miejscu przeze mnie wskazanym, to ja wygrywam”. 

Czy gdybyś coś takiego usłyszał, to zgodziłbyś się z mistrzem Wang Xingzhao?

Absolutnie nie.

Mistrz Hong Lianshun (pierwszy nauczyciel mistrza Yao Zongxun) powiedział:

„Nie, upadnę raczej gdzieś indziej. Na pewno nie przewrócę się w miejscu z góry określonym przez mego przeciwnika”.

Ale wiesz co? W końcu mistrz Wang zaczął powolutku huśtać swymi ramionami (przed tułowiem, jakby gładził powietrze prze sobą) i nagle, w odpowiednim momencie zaczął uwalniać siłę na swym przeciwniku, który przewrócił się i upadł w dokładnie wcześniej określonym miejscu.   

Wang

Nie możesz temu zaprzeczyć!… Więc, umiejętności mistrz Wang Xiangzhai nie były – jak ktoś powiedział – tylko jakimiś sztuczkami, czy zwykłymi technikami. To autentyczne i prawdziwe Kung fu!

Yu

Tak, absolutnie, bardzo, bardzo prawdziwe. On był prawdziwym mistrzem o dobrym wyczuciu przeciwnika, dobrym wyzwalaniu siły, dobrym wyczuciu czasu i dobrego panowania na walką. 

Wang

Masz już blisko 60 lat treningu, opowiedz nam proszę o swoich osobistych doświadczeniach z tą sztuką.

Yu

Mogę to ująć w ten sposób. Zacząłem trenować stojące pozycje Dachengquan (Yiquan) u mistrza Wanga w 1944. Po 40 latach, a nawet po dłuższym czasie wiedziałem, że trening statycznych pozycji to coś bardzo korzystnego, ale wciąż nie mogłem dokładnie powiedzieć, dlaczego to jest takie dobre. Wciąż nie umiem wyjaśnić dokładnego powodu. Oczywiście, pewnie mówiłem Ci już wcześniej o różnych powodach, ale to nigdy nie była idealna, klarowna odpowiedź. Aż do około 20 temu. Stopniowo miałem… to było na spotkaniu, na którym ktoś zapytał:

„Twoi ćwiczący Dachengquan zawsze opowiadają o słowie rzeczy (substancji), ale adepci innych sztuk walki lubią raczej mówić o sile. Więc, czym jest ta rzecz (ta substancja)?”

Mistrz Wang również lubił mówić o słowie rzeczy (substancji). Mawiał: „Nie mam nic poza moim ciałem, ale wewnątrz ciała mam tak dużo rzeczy”

Tak więc, czym tutaj jest ta ‘rzecz’? Później zacząłem czytać książkę Lao Tse, w której też można natrafić na słowa „rzeczy”. Co tak naprawdę oznacza ta ‘rzecz’?

Odpowiedź jest taka: „rzecz” to Tao (Prawda), Tao (Prawda) jest rzeczą. Słowo „rzecz” jest konkretnym Tao (Prawdą), a Tao (Prawda) jest abstrakcyjną rzeczą. Kiedy uchwycisz rzecz, to uchwyciłeś Tao.

Jeżeli nie byłoby nic w twoim ciele, to nie było by nic w twoim działaniu.

Gdy twoja fizyczność i duchowość są wysoce złączone, to „rzecz” [Tao] może być zademonstrowana jako połączona praca wszystkich mięśni jakby były jednym mięśniem.

 

Wtedy, zaczynając jakikolwiek ruch ciała, to pojawia się on tak jakby nic tam nie było. [Jest ruch, a jakby go nie było]. To duża różnica, która pokazuje silne powiązanie wewnątrz twojego ciała. Pokazuje też moc wewnątrz twojego ruchu.

W tym miejscu możemy wrócić do naszego wcześniejszego tematu: formy fizycznej, intencji (Yi), siły (Li), energii (Qi) oraz ducha (Shen). Tych pięciu poziomów.

 

W pierwszej kolejności, powinieneś trenować swoją formę fizyczną, to znaczy swoją postawę.

Po drugie, powinieneś trenować swoją intencję (ukierunkowany zamiar).

Formy fizyczne są widoczne, intencje natomiast są niewidoczne, jednak przejawiają się poprzez twoją formę fizyczną.

Trzecia jest siła (siła fizyczna).

Czwartym poziomem jest energia Qi, która związana jest z oddychaniem.

 

Po piąte, powinieneś trenować swego ducha. 

(Część 4)

 

Yu

Mówiąc o duchu, to dopiero jak potrafisz go widzieć, to natychmiast rozumiesz czym ten duch jest. Jednak musisz dojść do tego poprzez porównywanie. Mam pewne zdjęcia, które możemy porównać. Mogę Ci je jednak pokazać prywatnie. Poprzez ich porównanie łatwo będziesz mógł uchwycić czym jest duch sztuki walki.  Bardzo trudno zrozumieć to bez takiego porównania.

Na przykład,  twoje ręce w rozluźnionym stanie wyglądają o tak.

[zdj]

Jeżeli jednak będziesz je trzymał o w ten sposób, to będzie to dużo lepsze.

Jeśli umieścisz więcej intencji (skoncentrowanej uwagi) na swoich palcach, to twój duch jest w innym stanie, na innym poziomie.

Jeśli będziesz trzymał taki rozluźniony (obwisły) stan, to jest to bardzo inne. Czy można nauczyć się tego poprzez naśladowanie? No nie, nie tędy droga.

Spójrz na fotografie mistrza Wang Xiangzhai, nikt nie potrafi tak stanąć, naśladować go. Dlaczego? Bo jego forma fizyczna jest zupełnie inna. Tak więc,

ćwiczenie ducha to zupełnie inny, zaawansowany poziom treningu.

Mistrz Wang stawiał go na pierwszym miejscu. Ponieważ zdołał osiągnąć ten poziom, to kiedykolwiek zaczynał ruch, był w tym stanie (ducha). Mógł to robić z łatwością.

Jak my możemy dojść do tego poziomu, krok po kroku? Musimy analizować to, a metoda nauczania musi się zmienić.

W przeszłości, zgodnie z metodyką nauczania, trening rozpoczynał się od rąk. Jednak teraz, proponuję byśmy zaczynali od stóp.  To totalnie odmienna kolejność. Szukajmy pierw korzeni i ćwiczmy od podłoża stóp.

Jeśli nasz trening będzie rozpoczynał się od szczytu (rąk) i schodził do dołu (do stóp), to bardzo trudno będzie osiągnąć wysoki poziom. Oczywiście, łatwo jest nam trenować ręce. Prawie każdy zdaje się być dobry w treningu rąk, jednak poziom treningu stóp jest dramatycznie słaby.

 

Bardzo trudno wytrenować stopy, ale jeśli zaczniesz to robić od samego początku twoich treningów, poprzez trening mózgu z ukierunkowaną intencją, to myślę, że rezultaty będą znacznie lepsze. 

Jeszcze jedna rzecz. Jaki jest związek między kultywacją zdrowia a walką?

Twoim celem jest polepszyć swą siłę wewnętrzną, to wewnętrzne „coś”. Jak tylko zdobędziesz to „coś”, to masz siłę oraz kapitał do zainwestowania. Bez względu w co chcesz zainwestować, to musisz mieć kapitał (siłę, moc).   

Wang

To tak jak w przypadku masażu, nie możesz masować jak nie masz żadnych sił w sobie?

Yu

Tak właśnie. Zmęczyłbyś się już przy pierwszym pacjencie. Jak można dać sobie radę z takim zajęciem będąc bez sił?

Musisz być wyposażony w ekstra siłę. Ale jak zdobyć taką ekstra siłę? No właśnie z treningu stania,

a potem krok po kroku zwiększa się ilość ćwiczeń.

Lao Tzu powiedział kiedyś:

„Praktyka Tao prowadzi do codziennego zmniejszania, coraz więcej i więcej, aż nie ma już nic więcej.”

 

Współistnieją trzy kroki powodujące codzienne zmniejszanie, coraz więcej i więcej, aż w końcu nie ma już nic. Oznacza to, że bez względu jaką pozycje przyjmiesz w trakcie treningu stania nieruchomo, to nie ma żadnego bólu. Wtedy przechodzisz na bardziej zaawansowany poziom. 

Jak bardzo dobry się staniesz po przejściu na poziom zaawansowany?

Jak powiedział Lao Tzu: „Podobno człowiek, który umiejętnie potrafi kierować swym życiem, może bez obaw wyruszyć w podróż i nie musi wystrzegać się nosorożców i tygrysów, nie może zostać ranny podczas bitwy”. [tłum. Tao Te Ching, rozdz. 50].

Oznacza to, że nawet tygrys nie może go skrzywdzić. Jaką siłę miałby taki człowiek? Nawet nie trzeba wspominać ewentualnej walki z drugim człowiekiem.  

Wang

Znaczy to, że jest on bardzo silny i zdrowy, nie mówiąc nawet o wysokich zdolnościach walki.

Yu

To znaczy, że wysokim szczytem kultywacji zdrowia jest walka.

Wang

Czyli rozdzielanie kultywacji zdrowia i walki to zły pomysł.

Yu

Tak, niekorzystna idea. Jest tak dużo błędów i niezrozumienia w rozpoznawaniu sztuk walki.

Na przykład, co jest właściwe, trenowanie rąk, czy stóp? Większość ludzi myśli, że zaczną od treningu rąk. Bardzo niewielu mówi o treningu stóp.

Wang

Czy powinniśmy trenować nasze kończyny?

Yu

 

Tak, to ważne. Jeśli naprawę chcesz ilość ćwiczeń oraz swoje zdolności do rywalizacji, to powinieneś do tego trenować. Szczególnie, ci co robią to profesjonalnie. Inaczej siła twych rąk będzie w jakiś sposób wyciekać. 

Wang

Co sądzisz o panu Zhang Entong (był on jednym z wczesnych uczniów mistrza Wang Xiangzhai)? Pytam, bo wiem, że miałeś okazje się z nim spotkać.

Yu

Pamiętam jak kiedyś Mistrz Wang miał pomysł zaproszenia Zhang Entonga do Pekinu, by mógł on poczynić postępy, a w swoim mieście Tianjing nie miał akurat nic do zrobienia. Więc pojechałem do Tianjin, aby go odnaleźć i przywieźć do mego domu w Pekinie. Mieszkał u mnie przez pewien czas.

Pamiętam jak każdego wieczoru razem chodziliśmy do mistrza Wanga, aby wspólnie trenować. W tamtym czasie poziom sztuki walki Zhang Entonga był rzeczywiście bardzo wysoki.

To naprawdę kawał fightera. Swego czasu pokonał topowego zapaśnika Zhang Kuiyuana (narodowego mistrza zapasów). Po czym ta dwójka została dobrymi przyjaciółmi, ale jak do tego doszło?

W przeszłości, zapaśnicy zwykle nie przejmowali się ludźmi ze środowiska sztuk walki, a to dlatego, że ci często przegrywali z zapaśnikami. W końcu, ktoś nakłonił tych dwóch, aby stoczyli pojedynek. Wiesz co? Kiedyś spotkałem Zhang Kuiyuana i jest on bardzo wysokim człowiekiem o ogromnych stopach, silnych ramionach i wielkich dłoniach o rozmiarze małego wentylatora.

Toczyli walkę w wielkim pomieszczeniu. Na początku, Zhang Kuiyuan próbował schwycić Zhang Entonga, ale ten po prostu zatrząsnął się (uwalniając siłę), co odrzuciło Zhang Kuiyuana, który miotając się upadł na pobliskie łóżko w tym pokoju.

Od tego zdarzenia, Zhang Kuiyuan przekonał się w pełni do siły tkwiącej w Dachengquan, i wkrótce kupił bilet do Pekinu, by przyjechać i móc się spotkać z mistrzem Wang Xiangzhai.

Gdy wszedł, minął drzwi, to spytał: „Czy to ty jesteś mistrzem Wang?”. Gdy usłyszał odpowiedź twierdzącą, to natychmiast przykląkł, aby złożyć szacunek mistrzowi Wang.

Mistrz Wang kompletnie nie wiedział o co chodzi, skąd wziął się ten ogromy facet? Zhang Kuiyuan wyjaśnił wtedy, że dowiedział się o nim od Zhang Entong i przybył, aby móc uczyć się sztuki walki. A wszystko to, ponieważ Zhang Entong pokonał go zwyczajnym, niepozornym potrząśnięciem, które odrzuciło go daleko na łóżko, czego nie był w stanie pojąć.

Sześciu zapaśników Shuaijiao z miasta Tianjin, 1930

Później, zapaśnicy z miasta Tianjin, uczniowie Zhang Kuiyuana, wszyscy oni uczyli się treningu pozycji statycznych od Zhang Entonga. Potem

o zapaśnikach z zespołu Tianjin mówiono, że podczas walki ich ciała są bardzo śliskie, wymykające się i bardzo trudno ich schwycić. 

Wang

Tak, słyszałem o tym.

Yu

Wiesz dlaczego?

Ponieważ ci zapaśnicy trenowali pozycje statyczne, to ich ciała stały się ekstremalnie sensytywne. Wtedy, przy pierwszej chwili złapania, ich ciała reagowały automatycznie i momentalnie, w taki sposób, że siła chwytu była całkowicie rozładowywana.

 

Wszystko to dzięki dodaniu o ich bazowego treningu, treningu Zhang Zhuang, przez ich nauczyciela Zhang Kuiyuana. 

(Część 5)

 

Wang

Poziom zdolności sztuki walki Zhang Entonga był bardzo wysoki.

Yu

Tak, jego poziom był naprawdę dobry. To naprawdę ciekawe jak uczył mnie pozycji statycznych. Jak to było?

Kazał mi utrzymać pozycje, podczas gdy siedział sobie na małym krzesełku przede mną i ustawiał oba moje kolana do odpowiedniego, prawidłowego ustawienia. O rety, to było prawdziwie bolesne.

Wang

Czy Zhang Entong zawsze praktykował niższy krok (duży krok)?

Yu

Mistrz Wang zabrał ich kiedyś do Shenxian (swojego rodzinnego miasta) na intensywny obóz treningowy. Było to w 1935 roku.

Zhang Entong opowiedział mi jak oni obaj byli wtedy nauczani. Po obiedzie, kiedy każdy odpoczywał, to oni szli na zewnątrz do ogromnego drzewa w wiosce. Każdy brał koguta i obserwowali jak walczą koguty. Na co zwracali uwagę? Wiesz na co?

Gdy usłyszałem tę historię, to nazwałem to „najeżone futro z rozpostartymi skrzydłami”. A to dlatego, że gdy koguty walczą, to ich pióra się jeżą. Ich głowy są uniesione w ten sposób, a skrzyła rozpostarte szeroko. To wskazuje na stan ducha, gdy walczy dwóch ludzi.

Czy starają się jawić jako imponujący, czy nie? Czy jest to stan pełen widocznej energii i ducha o walki, by pokonać rywala?

Podobnie jest z walkami ryb. W trakcie walki ich stan można nazwać „otwarte skrzela, najeżone płetwy”. Kiey mistrz Wang opisywał podobne sytuacje jako „galopujący koń”, to jest to archaiczna terminologia, której nigdy wcześniej nie widzieliśmy. Jednak mogliśmy łatwo zobaczyć walki kogutów lub walki ryb. Ich stan ducha podczas walki można zobaczyć i opisać jako „najeżone futro z rozpostartymi skrzydłami” oraz „otwarte skrzela, najeżone płetwy”. Łatwo to zobaczyć i zrozumieć, „najeżone płetwy” podczas walk ryb.

Jeszcze jedną rzeczą, łatwo nam dostępną, znaną były walki świerszczy. Pamiętasz, zwycięski świerszcz śpiewa, co to było? [Wszystkie] stopy trzyma [stabilnie] na ziemi, podczas gdy trzęsie swym ciałem i śpiewa, celebrując zwycięstwo. W tym czasie możesz zobaczyć, że całe jego ciało prawie unosi się nad ziemię, sprawiając, że wygląda na jeszcze większego. Deklaruje tak zwycięstwo. Wszystko to łatwo możesz zaobserwować.

Zwyczajny świerszcz nigdy tak nie robi, nigdy nie śpiewa w taki sposób [z całym tym ruchem uniesionego, trzęsącego się ciała]. Jak śpiewa, to tylko przy pomocy skrzydeł. Świerszcz po wygranej walce robi to zupełnie inaczej. Można to nazwać „drapiące  stopy, trzęsące ciało”. Trzeba to zrozumieć.

Wang

Więc, Zhang Entong wraz ze swoją grupą spędzali dużo czasu na duchowym treningu.

Yu

Tak, oni obserwowali walki kogutów i wpatrywali się w ich stan ducha podczas walki.

Wang

Trening duchowy jest naprawdę bardzo ważny.

Yu

Tak. Ale, w tym samym czasie, czy wiesz jak mocno oni trenowali? Każdego dnia ćwiczyli do takiego stopnia, że ich ciała nie dawały już rady więcej znieść. Zhang Entong powiedział, że próbował nawet uciec z treningu.

Wang

Ile godzin wtedy trenowali?

Yu

 

Zaczynali każdego dnia po śniadaniu. Wtedy było to dla nich jak profesjonalny trening. 

(Część 6)

Wang

Kiedyś czytałem książkę, w której było napisane, że mistrz Kenichi Sawai (jedyny obcokrajowiec, będący uczniem wielkiego mistrza Wang Xiangzhai) podarował Ci książkę ze swoim autografem. Co o nim myślisz oraz o jego umiejętnościach sztuki walki?

Yu

Hmm, w tym czasie był całkiem dobry w Japonii. W swoim kraju był legendą i ogromnej popularności.

Mistrz Wang opowiadał, że Kenichi Sawai usłyszał o nim i popularności Dachengquan, jednak wątpił w zdolności mistrza Wanga. W tym czasie mistrz Wang żył w Pałacach Morskich, w Pasażu Swastyki. Kenichi Sawai przybył tam na spotkanie z nim.

Gdy Kenichi Sawai wszedł, mistrz Wang zamiatał dziedziniec. Kenichi spytał: „Czy to dom mistrz Wanga?”. Mistrz Wang odpowiedział, że tak. Kenichi: „Czy mogę się z nim spotkać?”. Master Wang odrzekł, że nie ma go w domu. Na to Kenichi: „Dobrze, więc, czy mogę zaczekać, aż wróci?”. Mistrz Wang pozwolił mu wejść i usiąść.

Po chwili, Kenichi Sawai zapytał: „Czy ty też znasz sztuki walki?”. Mistrz Wang odpowiedział, że troszkę zna. Kenichi poprosił go: „Czy możemy się zmierzyć w walce?”. Więc mistrz Wang odpowiedział prosto: „pewnie”.

Wtedy w mgnieniu oka Kenichi Sawai spróbował schwycić mistrza Wang. Mistrz Wang owiną swe ramie wokoło chwytającej ręki Kenichi, zmuszając go do pokłonu.

Kenichi Sawai był zszokowany tą niespodzianką, więc spytał: „Czy mogę jeszcze raz spróbować?” Mistrz Wang odpowiedział: „Oczywiście”.

Tym razem Kenichi Sawai spróbował zastosować rzut Judo przez bark i technikę w parterze. Mistrz Wang obrócił się na plecach Kenichi i Kenichi ponownie upadł na ziemię.

Kenichi próbował następnie wszystkich swoich zdolności i za każdym razem mocno zostawał pokonywany przez mistrza Wanga, który robił to z łatwością.   

Na jednym z powyższych zdjęć Kenichi Sawai wraz ze swoim przyjacielem i jednym ze swoich studentów  Masutatsu Oyamą (obaj siedzący z lewej, K.Sawai pierwszy z lewej, obok po prawej M.Oyama)

„Kenichi Sawai rozpoczął przekazywanie swojej sztuki [którą nazwał Taikiken] pod koniec nauki Yi Quan w 1947 roku w Japonii. Wśród jego najsłynniejszych studentów był jego wieloletni przyjaciel Mas Oyama, z którym przyjaźń trwała od czasów studiów na Uniwersytecie Judo, a także czołowy student Oyamy, Hatsuo Royama, który stał się jednym z czołowych studentów Sensei Sawai.

Taikiken był jedną ze sztuk zasymilowanych do stworzenia Kyokushin przez Mas Oyama na samym początku. Była ona częścią oryginalnej syntezy Kyokushin. Zawsze był częścią Kyokushin, ale jego praktykowanie zostało utracone wśród karateków Kyokushin w latach, kiedy popularność Kyokushin rozkwitała.”

(cytat z jednej ze stron Kyokushin)

Wang

Więc, mistrz Wang pokonywał swoich przeciwników tylko jedną akcją.

Yu

Tak, tak robił, była tylko jedna akcja. To nie tak jak w dzisiejszych filmach, gdzie jest tyle ruchów w czasie walki, wycofań, uskoków, napierania i znowuż. To po prostu rodzaj showbiznesu, inaczej nikt by tego nie chciał oglądać.

Później, po walce Kenichi Sawai wspomniał: „Próbowałem wszystkich moich technik i one wszystkie zawiodły. Za każdym razem, gdy ręce mistrza Wang zwyczajnie dotykały mojej klatki, to traciłem całe czucie. Naprawdę trudno było sobie poradzić z tym rodzajem szoku i za każym razem, jak przypominam sobie te scenę, to wciąż mnie to porusza” .

 

Widać, że był przekonany i pod ogromnym wrażeniem.

Mistrz Wang zawsze mawiał:

„W prawdziwej walce nie powinieneś podejmować akcji, jeśli przy jej pomocy nie potrafisz skończyć walki; jeśli nie możesz uderzyć precyzyjnie lub jeśli nie możesz trafić tam gdzie chcesz”.

Nazywa się to zasadą „trzech powodów nie podejmowania akcji”

Kenichi Sawai powiedział: „Siłę mistrza Wang odczuwałem jakby piorun i błyskawice; tego rodzaju szok sprawiał, że traciłem świadomość”.

A to było tylko zwykłe dotknięcie mistrza Wang. Nawet nie potrafię sobie wyobrazić co by było, jakby mistrz Wang użył swej autentycznej siły.

 

Mówiąc o osiągnięciach Kenichi Sawai, trzeba stwierdzić, że w tamtym czasie był całkiem dobry i naprawdę znaczył wiele w społeczności japońskich sztuk walki. Co tu mogę jeszcze dodać…. Był wysoce utalentowany, napisał książkę o sztukach walki i miał znaczny wpływ na ćwiczących w Japonii. Uczył wielu adeptów.

Wang

Co myślisz o promowaniu w przyszłości Dachengquan (Yiquan), sztuki walki mistrza Wang Xiangzahi?

Yu

Myślę, że bardzo ważne są trzy uwagi o sztukach walki mistrza Wanga.

Pierwsza; kultywacja zdrowia, praktykowanie Dachengquan i treningu pozycji statycznych w celu poprawy i utrzymania zdrowia.

To tak jak powiedział Lao Tzu,… Łagodność (, słabość) jest funkcją Tao. Wiesz co? Właściwie, w późniejszych latach mistrz Wang nauczał treningu pozycji statycznych w Cesarskiej Świątyni Przodków, a wszyscy jego uczniowie byli pacjentami. Ci pacjenci mieli problemy, które lekarzom w szpitalu trudno było wyleczyć, a leki ani zabiegi już nie pomagały. Wtedy, wszyscy oni przybywali i zaczynali trening pozycji stojących, chcąc pozbyć się swych chorób.

Jak powiedział Lao Tzu „Łagodność jest funkcją Tao”***, znaczy to, że ludzie, którzy są słabi, chorzy i nie mogą wyzdrowieć przy pomocy innego leczenia przybywają, by użyć tej metody treningu pozycji statycznych. Ta metoda zamieni słabą osobę w silną.

*** [tłum. Mogło chodzić o wers z 52 księgi ‘Powracając do Źródła’, Tao Te Ching „(…) Obrona tego co miękkie i delikatne, to sekret prawdziwej siły (…)]

To pierwszy krok w promowaniu Yiquan, kultywacja zdrowia, leczenie zdrowia.

Drugim krokiem jest urzeczywistnienie filozoficznych zasad lub szukanie filozoficznej prawdy.

O co chodzi? Szukasz zasad i reguł sztuk walki. Jakie dzisiaj są zasady i reguły sztuk walki?

Myśląc o zasadach sztuk walki powinniśmy uwzględnić nowoczesną wiedzę medyczną, anatomię oraz wszystkie inne nowoczesne nauki medyczne. Współcześnie, nowoczesna anatomia i fizjologia są całkiem klarowne. Na przykład, teoria warunkowania Pawłowa, odruchy bezwarunkowe i warunkowe, to materiał, który może być dla nas użyteczny. To dobrze dla nas w sztukach walki poznawać takie rzeczy. Prawda?

Ruch wolicjonalny w anatomii, ale tam nie ma pierwszego ruchu wolicjonalnego i drugiego ruchu wolicjonalnego. To mój podział na ruch wolicjonalny, pierwszy i drugi. To pomaga wyjaśnić nasz trening znacznie lepiej, z większą specyfikacją. Możesz się tego szybko nauczyć.

Tak jak wyjaśniłem wcześniej, trening pozycji statycznych rozpoczyna się od podłoża stopy, wtedy efekty będą natychmiast. Tak jak z tyczką, jeśli uniesiesz ją, to od razu zobaczysz jej cień.

To znacznie prostsze niż te abstrakcyjne, niewidzialne, niewyczuwalne metody. To znacznie bardziej praktyczne, specyficzne i naukowe. Dla praktykujących to jest prostsze i bardziej efektywne. 

Wang

Jaki jest trzeci krok?

Yu

Trzecim jest walka.

Dlatego mistrz Wang mówił, że

walka to ostatnia umiejętność w sztukach walki. Walka nie jest na początku. Jednak nie wiesz, że walka również jest niesatysfakcjonująca.

Dlaczego?

Czy używając sztuk walki możesz walczyć z ludźmi całe swoje życie?

No, nie możesz.

Powinniśmy jako pierwszy priorytet ustawić kultywacje zdrowia, zdrowie i długowieczność. W naszym treningu sztuki walki najważniejszy jest rozwój naszej inteligencji i mózgu. Pamiętaj, że rozwijanie inteligencji i mózgu jest najtrudniejszą i najważniejszą rzeczą w treningu sztuki walki. 

*          *          *

Gong ćwiczenia stania jak drzewo jest jak skarb

Gong nie-ćwiczenia jest nawet lepszy

Odkryć to można dopiero po ćwiczeniu

To taki dowcip Drzewa, które zdaje się takie nieporuszone, ale pod korą jest tak żartobliwe

🙂

 

ZAPIS WIDEO ROZMOWY

Część 1

https://youtu.be/LM3Wljj4H7s

(pozostałe części na pasku z prawej)

 

POPRZEDNI ARTYKUŁ O ZHANG ZHUANG I PROFESORZE YU YONGNIAN

http://www.qigong108gates.pl/profesor-yu-yong-nian-o-staniu-jak-drzewo-zhan-zhuang/