Ćwiczenia Qigong jednocześnie rozwijają i harmonizują trzy aspekty życia: fizyczny (Jin), energetyczny (Qi) i ‘umysłowy-emocjonalny-duchowy’ (Shen).
Różne rodzaje Qigongu kładą czasem większy nacisk na któryś z wymienionych aspektów, ale zasadniczo, w mniejszym lub większym stopniu angażują i wpływają na wszystkie.
Dla przykładu:
Klasyczny Qigong przypisywany Bodhidharmie ‘Yi Jin Jing’ wychodzi od mechanizmów i bardziej zewnętrznych ćwiczeń przemieniających ciało ze słabego w silne, z chorego w zdrowe, z żyjącego krócej w żyjące dłużej. W pierwszej kolejności jest nacelowany na przemianę i podwyższenie efektywności funkcjonowania różnych rodzajów tkanek: ścięgien, tkanki łącznej (różnych jej rodzajów: jing jin, huang), mięśni, kości i systemu nerwowego.
Jednocześnie, otwiera kanały przepływu energii, w tym szczególnie kanały 12-stu narządów (płuc, jelit, żołądka, śledziony, serca, osierdzia, san jao, pęcherzy, nerek, czy wątroby). W konsekwencji znacznie wpływa na przemianę funkcjonowania emocjonalno-poznawczego. Tendencje do niekorzystnych emocji i stanów umysłu przemienia w harmonijne i konstruktywne. Dla przykładu:
Tendencje do reagowania żalem zmienia w życzliwość, poczucie stagnacji i utknięcia zmienia w ulgę i uwolnienie, rozdrażnienie w zadowolenie. Tendencje do zamartwiania się i apatii w pewność siebie i napęd do działania. Nadmierne pobudzenie, szał w zrównoważoną radość. Poczucie niepewności w poczucie jasności. Zazdrość i zawiść w działania nastawione na postęp i zdrową relacje z przyszłością. Lęk w zrównoważoną ostrożność. Nadmierną defensywność w zrównoważoną ochronę siebie. Poczucie rozdzielenia, fragmentacji w poczucie spójności i harmonijnej komunikacji. Nieśmiałość w odwagę, a gniew, złość, irytacje i łatwe odrzucanie innych w poczucie spokoju, entuzjazmu i zrozumienia innych.
Jest wymaganą bazą do bardziej zaawansowanych Qigong’ów, zajmujących się np. przemianą szpiku kostnego i mózgu oraz celami bardziej dalekosiężnymi niż tylko: ‘jak najdłuższe zachowanie dobrego zdrowia i dobrej kondycji umysłu, harmonii emocji, poczucia spokoju i zadowolenia z życia’.
Z drugiej strony są takie sposoby ćwiczeń, jak np. medyczne ćwiczenia ‘pięciu organów’, które posługują się miękkim, łagodnym i specyficznym ruchem, i poprzez to nastawione są na pracę z subtelniejszymi, trudniej uchwytnymi energiami „żywiołów” (drewna, ognia, ziemi, metalu i wody) oraz odpowiadających im organów. W jednym z kontekstów można powiedzieć, że wychodzą od głównego skoncentrowania na płaszczyźnie energii i poprzez to wpływają na ciało, umysł i emocje.
Z trzeciej strony są systemy takiej jak np. Zhong Yuan Qigong, gdzie oddziaływań poprzez poziom ciała jest dość niewiele, a główny mechanizm zmiany ulokowany jest w pracy na poziomie umysłu i najbardziej ulotnego czynnika – ‘ducha’ (Shen). Jest tutaj również kluczowa, i specyficzna, zaawansowana praca z energią. Większość głównych ćwiczeń ma charakter zewnętrznie statyczny, bardziej ‘medytacyjny’ (tzn. bardziej „w głowie i sercu”, w obserwacji-kontemplacji wewnętrznych odczuć i z użyciem „wewnętrznych obrazów”).
Moje zajęcia łączą te trzy płaszczyzny i grupy sposobów oddziaływania, są różnorodne i niezamknięte w jednym jedynie słusznym podejściu.
Zapraszam.