You are currently viewing 81-letni mistrz Liu Jin Ru o wewnętrznych i zewnętrznych metodach treningu
Grafika ilustrująca mój artykuł z 2003, pt. Uzdrawiające działanie sztuki walki – ciało, psychika, energia, duch, w: Problemy psychologii i kultury, Eneteia, 2/2003

81-letni mistrz Liu Jin Ru o wewnętrznych i zewnętrznych metodach treningu

Tłumaczenie fragmentu wywiadu, spotkania z Liu Yin Ru, 81-letnim mistrzem Ba Gua Zhang, Xing Yi i Stylu Modliszki

Z Sifu rozmawia: Mauro Antonino D’Angelo

[Mauro Antonino D’Angelo]:

Dlaczego uczyłeś się wielu różnych styli?

[Mistrz Liu Jin Ru]:

Nie uczyłem się wielu styli. Zacząłem, gdy miałem 20 lat.

Nie nauczyłem się Chang Quan, czego żałuję. Gdybym nauczył się Chang Quan, to moje nogi i pas byłyby bardziej wyćwiczone. Jednak w wieku 20 lat zacząłem uczyć się Xing Yi oraz Ba Gua.

Później spotkałem dobrego nauczyciela, Shan Xiang Lin, stylu modliszki Liu He. Jak wspominałem wcześniej, styl modliszki podzielony jest na Siedem Gwiazd, Mei Hua i Liu He.

Co do stylu Liu He, tylko w rejonie Long Kou w Yantai wciąż ćwiczą jacyś dobrzy adepci.

Nie mogę powiedzieć bym był ekspertem w Liu He Mantis. Jestem tylko amatorem w tym stylu.

To jest mój uczeń, on jest bardzo dobry w stylu modliszki Liu He. Jest bardzo dobry w Ba Gua Zhang. Nazywa się Han Yan Wu, znasz go? Teraz jest bardzo dobry.

Ja aktualnie prawie zaprzestałem, mam więcej niż 80 lat. Czasami uczę moich uczniów, napiszę coś, po prostu ciesząc się moim podeszłym wiekiem

[Mauro Antonino D’Angelo]:

Aktualnie wielu ludzi lubi oddzielać style wewnętrzne od styli zewnętrznych, czy się z tym zgadzasz?

[Mistrz Liu Jin Ru]:

My nie rozdzieliliśmy wewnętrznych od zewnętrznych. Ten podział ma przynajmniej 100 lat historii.

W Chinach mamy tradycję, albo powiedzmy, nawyk uważania, że Wu Dang reprezentuje style wewnętrzne, a Shao Lin reprezentuje style zewnętrzne. W rzeczywistości, to tylko sposób mówienia. Przede wszystkim, to po prostu różne metody treningu.

Shao Lin bardziej koncentrował się na sile i Twardym Qigongu, trenowaniu ciała, by mogło wytrzymać każdy rodzaj ataku.

Gdy tymczasem, wewnętrzne style były skoncentrowane na Yi, umyśle, myślach, energii Qi, trenowaniu tego, co wewnątrz.

Czy musimy to rozdzielać, nie mam zdania w tej sprawie. To nie ma znaczenia.

Faktycznie Nei Jia i Wai Jia są tym samym, tylko ćwiczonym w różny sposób.

Nie można powiedzieć, że zewnętrzne jest lepsze od wewnętrznego lub wewnętrzne od zewnętrznego. Znam wielu ludzi, którzy trenowali Chang Quan i przeszli na style wewnętrzne, gdy osiągnęli pewny wiek, powiedzmy 40 lub 50 lat.

Więc, co oznaczają style wewnętrzne? To trenowanie Fang Song [„rozluźnienia”], pracy umysłu, nasiąkania Qi do Dantian. Dlatego właśnie stają się oni praktykującymi style wewnętrzne.

Z drugiej strony, ci, co trenują style wewnętrzne, nie mogą ćwiczyć wyłącznie wewnętrznie od samego początku. Oni także potrzebują siły i trenowania zewnętrznych rzeczy. Jednak w książkach opisują rozdzielenie między wewnętrznymi i zewnętrznymi stylami.

Wewnętrznymi stylami są Xing Yi, Tai Ji, Ba Gua. Wszyscy tak mówią, dobrze, tak to jest. Jednak musisz wiedzieć, że nie ma za wiele różnic konotacji. Kiedy osiągniesz odpowiedni poziom w Kung Fu, to wszystkie style są takie same. Kiedy staniesz się bardzo doświadczony i wprawny, to są tym samym.

[Mauro Antonino D’Angelo]:

Właśnie dlatego nie potrzeba ich rozdzielać.

[Mistrz Liu Jin Ru]:

Tak, nie trzeba rozdzielać. Lecz jeśli ludzie lubią tak mówić, to trzeba im pozwolić. Nie możesz ich skorygować. Po prostu pozwól temu tak być.