Zawartość:
1. Powakacyjny start zajęć
2. Krótko o różnym, zmieniającym się rozumieniu Qigong
3. Krótko o perspektywie sytemu wiodącego – Zhong Yuan Qigong
4. Krótko o komplementarnych źródłach, rodzajach, metodach, zestawach i systemach Qigong
5. Dlaczego nie jedno źródło, nie jedno podejście?
* * *
1
POWAKACYJNY START ZAJĘĆ QIGONG
Pierwsze powakacyjne zajęcia Qigong:
Środowe – rozpoczną się 17 września, o godzinie 18:00 – 19:30
są jeszcze miejsca, zapraszam
Piątkowe – 19 września, o godzinie 16:30 – 18:00
brak miejsc, grupa aktualnie już zamknięta z osobnymi zapisami (2-3 września)
Poniedziałkowe – w godzinach 12:15 – 13:45
Grupa ruszy, gdy zbierze się wystarczająca minimalna liczba osób, chcących regularnie ćwiczyć o tej porze, zapisy rozpoczęte (messenger, mail: 108mohicans@gmail.com, lub sms – tel. często wyciszony, więc proszę o wiadomość sms: 510 408 689)
Miejsce zajęć: informacje w zakładce ‘Zajęcia & kilka zdjęć’
2
KRÓTKO O RÓŻNYM, ZMIENIAJĄCYM SIĘ ROZUMIENIU QIGONG
Ponieważ Qigong dla każdego może być czymś zupełnie innym, w różnym momencie swego życia, w zależności od potrzeb, celów jakie uznaje się za główne oraz poboczne, tak więc to temat na osobny artykuł.
Doświadczenie i zrozumienie Qigong zmienia się w trakcie badań, pracy z sobą i zagłębiania się w tę bardzo obszerną i wielokierunkową dziedzinę. Może też utknąć w miejscu na wiele lat lub skupiać się na jednym lub kilku wybranych aspektach.
Dla niektórych może to być alternatywa lub uzupełnienie, zbalansowanie typowo fizycznych intensywnych, wyczynowych aktywności.
Może to być droga do profilaktyki lub naprawienia zdrowia fizycznego i psychicznego, droga uzyskiwania, podtrzymywania i rozwijania wewnętrznego spokoju.
W niektórych dziedzinach, sztukach, takich jak np. Tai Chi (i podobnych) Qigong bywa rozumiany i doświadczany, jako uzupełnienie, pogłębienie, czasem fundament, a czasem, coś towarzyszącego, opcjonalnego, lub rozwijającego pewne specyficzne aspekty dziedziny głównej.

3
KRÓTKO O PERSPEKTYWIE SYTEMU WIODĄCEGO – ZHONG YUAN QIGONG
Dla mnie wiodącym rozumieniem Qigong jest to, które po latach poszukiwań, badań odnalazłem w systemie Zhong Yuan Qigong, Wielkiego Mistrza Xu Mingtanga. Rzadko używam takich ‘tytułów grzecznościowych’, bo z jednej strony, tak esencjonalnie one nie są potrzebne. Ktoś, kto w dowolnej dziedzinie, a szczególnie takiej jak Qigong ma wyjątkowe osiągniecie, to zazwyczaj jest naturalny i w dobrym słowa tego rozumieniu bardzo ‘zwyczajny’ w kontakcie z uczniami i innymi. Z drugiej strony, można czasem w ten sposób wyrazić sobie samemu lub zakomunikować innym duży szacunek, docenienie i uznanie dla kogoś. Za swojego wiodącego nauczyciela Qigong, który przyjął mnie na swojego ucznia osobistego, ‘wewnętrznego kręgu’, uważam właśnie GM Xu Mingtanga.
Qigong z tej perspektywy to prosta nauka o życiu.
Tak więc, to bardzo obszerne i głębokie, a zarazem naturalne i proste podejście, nakierowane na poszukiwanie fundamentalnych odpowiedzi na to: Czym jest życie?
Kim jest człowiek? Kim jestem? Czym jest ‘moja’ choroba, problemy? Czym jest zdrowie? Czym jest rozwój?
Podczas procesu Qigong, odpowiedzi na te pytania odsłaniają się. Stopniowo, zarówno rozumowo i doświadczalnie. Nie tylko w psychice, w myślach, ideach, ale również poprzez zmiany w ciele. Na tyle, na ile jest się zainteresowanym, zaangażowanym i gotowym.
Życie wg. ZYQ ma trzy składniki: (1) ciało materialne, (2) energię i (3) Shen (aspekt informacyjny, umysł, duszę, ducha, prawdziwe ja). Czym to jest? I jaki te aspekty mają wpływ na wygląd naszego życia, stan choroby lub stan zdrowia, stan napięcia, stresu lub stan zadowolenia, spokoju, szczęścia, itp. Oraz rozwój siebie jako osoby i jego granice? – Tym właśnie zajmuje się Qigong.
Nie jako procesem wiary, religii, ideologii, tylko jako procesem naukowego badania, doświadczania, samodzielnego, indywidualnego sprawdzania. Raz za razem, etap za etapem.
Ta perspektywa ZY Qigong wyznacza kierunek, określa i spaja przebieg ćwiczeń i moich zajęć. Jest obecna zarówno bezpośrednio i pośrednio.
Bezpośrednio, jako konkretne, programowe ćwiczenia z poszczególnych etapów Qigong. W ZYQ proces Qigong przebiega w pięciu krokach:
(1) relaks (sung, praca z dolnym dantian, szczególnie ze sferą zdrowia i witalności, sił fizycznych),
(2) cisza (‘dzing’, praca ze środkowym dantian, m.in. ze sferą emocji, skupienie na wstępnym etapie rozwoju ja i stwarzanie warunków dla późniejszego, dalszego rozwoju ja, odkrywania ‘prawdziwego ja’),
(3) pauza (ding, praca z górnym dantian, rozwojem szczególnych zmysłów, tj. 3 oko, 3 ucho i 2 serce… rozwój ciała wirtualnego i pogłębienie zdolności image medicine….. etap ‘graniczny’),
(4) mądrość (pogłębienie świadomości: czym jest życie, ja, itp.,… komunikacja i ‘transplantacja’ (przeniesienie, uaktywnienie) poznania ze świata roślin, zwierząt, z natury i całego ‘kosmosu’) i
(5) ‘Prawda’ (zrozumienie ‘ponad-(uwarunkowaną) mądrością’ poza uwarunkowaniami i nazwami, dao, zrozumienie i doświadczenie: czym jest nieśmiertelność).
Moje zajęcia grupowe skupione są na dwóch pierwszych etapach: pogłębiania relaksu ciała i ciszy, spokoju umysłu. Do tych dwóch etapów zdałem egzaminy i mam upoważnienie do nauczania. Te pierwsze dwa etapy to bardzo bardzo dużo. Znacznie więcej niż można się spodziewać po słowie relaks i cisza. To głębokie, wielowarstwowe terminy o dalekosiężnych skutkach – dla zdrowia, witalności, poczucia dobrostanu, szczęścia, zadowolenia i rozwoju ja w różnych obszarach i kierunkach, zgodnych z indywidualnymi potencjałami i dążeniami. W rozumieniu ZYQ zasadniczo wyczerpują potrzeby i cele, wybory większości ludzi.
Poświęcając czas ćwiczeniom tych pierwszych dwóch etapów, jednak nie da się uniknąć, czy wydzielić wpływów, z dwóch kolejnych etapów. Uaktywniają się wtedy już od samego początku, nie wprost, bez skoncentrowanego skupienia na nich, w zależności od osobistych uwarunkowań i potencjałów ćwiczących. Wynika to ze szczególnej konstrukcji ćwiczeń oraz uruchamianych procesów – czego zrozumienie się stopniowo odsłania na dalszych krokach procesu. Dlatego należy o tym wspomnieć, nawet na samym początku.
Czwarty i piąty etap Qigong zasadny i możliwy jest do skoncentrowanego zgłębiania tylko pod bezpośrednim kierunkiem Nauczyciela, który w bardzo dużym stopniu to zrealizował. To się odbywa prywatnie, w bliskim kontakcie. Nie jest możliwe w ramach kursów, komercyjnych, publicznych szkoleń.
Ponieważ
procedura ZY Qigong, w zdecydowanie największym stopniu wychodzi od pracy i aktywności z płaszczyzny energii (jej kolejnych i zaawansowanych przekształceń) i Shen, pracy umysłu.
Mniej jest tutaj ćwiczeń ruchowych. Są obecne głównie w postaci 8 ruchowych ćwiczeń wprowadzających do trzech pierwszych poziomów oraz poprzez ćwiczenie self-healing. Dlatego, w praktyce większości ludzi, zaczynających z tym swa przygodę, trudniej jest efektywnie spędzić 1,5 godziny zajęć na statycznych, cichych, medytacyjnych ćwiczeniach. Dlatego ZYQ podczas zajęć grupowych traktuję jako zwieńczenie i cichego przewodnika. A zaczynam od łatwiejszych w odbiorze i doświadczeniu Qigongów pobudzających energię poprzez pracę z ciałem. Zrozumienie ZYQ też jest wtedy obecne, ale pośrednio. Jest jak generał, a Qigongi ruchowe są jak mądra i silna armia.
Gdy zejdą się wszystkie potrzebne warunki, uzbiera się grupa osób chcących, potrzebujących głębiej i regularnie wejść w proces ZYQ, to pomyślę o stworzeniu dodatkowych, kameralnych regularnych zajęć w tym kierunku.
4
KRÓTKO O KOMPLEMENTARNYCH ŹRÓDŁACH, RODZAJACH, METODACH I SYSTEMACH QIGONG
Podczas zajęć z grupą wybieram te ruchowe Qigongi, które zgłębiam od Nauczycieli, których miałem szczęście poznać, nawiązać bliski i cenny kontakt:
QIGONGI, KTÓRYCH FUNDAMENTEM JEST ŚWIADOMOŚĆ RUCHU I CIAŁA, JAKO POŁACZONEJ, ZINTEGROWANEJ I DYNAMICZNEJ STRUKTURY:
W linii przekazu od Shifu Jarosława Jodzisa, prekursora Chen Taiji Quan w Polsce, osobistego ucznia GM Chen Xiaowanga:
Chansigong – ‘rozwijanie jedwabiu’, praca z ruchem, strukturą ciała, umysłem, pozwalająca uruchomić, wzmocnić i ‘fizjologicznie’ odczuć przepływ Qi w całym ciele.
Ba Duan Jin – Osiem Kawałków Brokatu; oraz w wersji rozszerzonej ’20 Kawałków Brokatu’ – zestaw prostych cennych ćwiczeń fizyczno-energetycznych
Rozbudowany Qigong Niedźwiedzia – pozwalający zbudować świadomość ruchu z centrum, pracy miednicy, wstęp do fa jin, technik dynamicznych, eksplozywnych. Qigong aktywizujący, harmonizujacy szczególnie śledzionę i żołądek, a komplementarnie pozostałe organy.
Inne Qigongi Zwierząt: żurawia, tygrysa, jelenia, małpy (aktywizujące, harmonizujące szczególnie inne główne organy, a komplementarnie wszystkie pozostałe)
W miarę swoich możliwości staram się zgłębiać pełne curricullum doświadczenia Chen Taiji Quan, również z bronią: szablą, mieczem, kijem, włócznią, halabardą, podwójną szabla, podwójnym mieczem, drążkiem bagn, ciężka kulą Taiji, pchających rąk i starej formy. To też ‘pośrednio’ buduje i poszerza doświadczenie i zrozumienie Qi, swego ciała i Qigong. Nie jest to jednak teraz częścią prowadzonych zajęć.
W linii przekazu Zhong Xin Dao I Liq Chuan od Sigonga GM Sama F.S.China, i jego wieloletnich uczniów (spadkobiercy, syna Hsina China, Dimy Siomau i Josha Craig’a):
Bardzo unikalnej wiedzy o ruchu, strukturze ciała, mięśniach yin i mięśniach yang, świadomości swojej struktury, kluczowych mechanizmach absorbcji-projekcji, kondensacji-ekspansji, połączonym ruchu całego ciała i wielu skarbów, o których, człowiek, gdy się nie spotka i nie zainteresuje, to nie ma pojęcia, że coś tak niezwykłego, a zarazem naturalnego ma od urodzenia w sobie, tylko tego nie używa.
Pięć Sekcji Qigong: sekcja (1) dla szkieletu, (2) dla zmiany ścięgien, (2) dla membran (drgający, wibrujący Qigong), (4) dla połączenia ciała w jedno, „jeden mięsień” zarządzany z centrum, synchronizacji miękkiego ruchu, umysłu i oddechu, (5) Paida gong, masaż i energetyczne oklepanie ciała.
INNE QIGONGI MEDYCZNE I ROZWOJOWE, BAZUJĄCE NA POBUDZANIU I HARMONIZOWANIU SYSTEMÓW ENERGETYCZNYCH GŁÓWNYCH ORGANÓW:
W linii przekazu od nieżyjącego już od 8 lat, dr. nauk medycznych, neurologa Pawła Półroli, prekursora Qigongu w Polsce:
Qigong ‘Sześciu Ukrytych Ruchów i Dźwięków’ – szczególny, medyczny Qigong, regulujący bezpośrednio pracę 5 głównych narządów Yin (wątroby, serca, śledziony, płuc i nerek), a pośrednio komplementarnych organów Yang (pęcherzyka żółciowego, jelita cienkiego, żołądka, jelita grubego i pęcherza) oraz organów zmysłów (oczu, języka, ust, nosa i uszu). Qigong ten pracuje również z rdzeniem kręgowym oraz na swój sposób z energią transcendentną, szczególnie eksplorowaną w „głębszych” Qigongach, właśnie takich jak główny dla mnie Zhong Yuan Qigong.
Poprzez Pawła i jego wieloletnie podróże do Chin trafiły do mnie też Qigongi w postaci różnych zestawów ćwiczeń, m.in.: Qigong Generała Huanga. Jego charakterystykę można odnaleźć tutaj: https://www.qigong108gates.pl/qigong-generala-huanga/. Ponieważ łatwo za nimi podążać i szybko odczuć wstępne rezultaty, to uważam, że są bardzo dobre dla osób początkujących w Qigong. Zaś gdy są ćwiczone przez osoby zaawansowane, to mogą odkryć nowe, głębsze warstwy znaczeń. Szczególnie, gdy wzrośnie już poziom odczuwania energii, świadomość swego ciała, oraz zintegrowanego ruchu prowadzonego z centrum.
Linia przekazu od taoistycznego siddhy Xiao Yao, poprzez Roberta Penga
Od Roberta Penga, bardzo cenię wersję Yi Jin Jing Qigong, Qigongu zmiany ‘mięśni-ścięgien’, aktywacji i harmonizowania systemu meridianów, 12 organów. Jest to Qigong, który mimo powolnych ruchów wytwarza sporo ciepła w ciele i zasila ‘ogniem’, energią yang organy. Więc ten Qigong jest jednym z głównych tematów szczególnie w okresie zimowym.
Aktualnie kontynuuje naukę od Roberta Penga na rocznym, cotygodniowym intensywnym szkoleniu poświęconym różnym poziomom ‘Sześciu Ukrytych Dźwięków’ ich związkom z 12 organami.
www.qigong108gates.pl/yi-jin-jing-klasyk-o-transformacji-ciala-czesc-1/
5
DLACZEGO NIE JEDENO ŹRÓDŁO, NIE JEDNO PODEJŚCIE?
Ponieważ to zupełnie naturalne. Każdy pojedynczy system Qigong, sztuki leczenia, walki, czy rozwoju; każda linia przekazu, o tej lub innej nazwie; doświadczenie danego adepta, mistrza, nauczyciela składa się z sumy doświadczeń i zrozumienia, własnego poukładania, często kilku źródeł, do których udało się znaleźć dostęp, a potem samemu, i zawsze w pewnym stopniu na nowo po swojemu zgłębić i wyrazić.
Nawet jedna nauka, sztuka jednego mistrza, wraz z upływem życia zmienia się, poszerza, zmieniają się akcenty. Rozwija się. W trakcie badania, wydawałoby się różne rzeczy, źródła, nauki łącza się i integrują. Wspierają. Stają się jednym. To naturalne.
W zrozumieniu ZYQ jest to szczególnie podkreślane, że żyjący nauczyciel, nawet najznamienitszy, tak naprawdę ma za zadanie doprowadzić adepta, dopomóc w odnalezieniu własnego indywidualnego związku, komunikacji z ‘Prawdziwym ja’, Naturą, Kosmosem i wyższymi nauczycielami duchowymi. Tu, tak esencjonalnie, nie chodzi o budowanie własnej marki, szkoły, systemu. Bo tego się nie da zrobić, to wszystko, każda nazwa, system, każde złożenie jest „na chwilę”. Ponieważ wszystko jest ciągłą, nieustającą zmianą. Paradoksalnie nie oznacza to chaosu, czy anarchii, braku szacunku do systemów. Jest inne tego widzenie.
Z perspektywy nauczania, nie wszystkie metody, podejścia, działają tak samo, są tak samo skuteczne dla każdej osoby. By móc pomóc rozwinąć się innym i zrealizować różne chwilowe i długofalowe cele, potrzeba różnych narzędzi, metod, podejść.
Dobór metod i podejść nie jest dowolny. Jest uzupełniający, komplementarny. Jest system wiodący, określający główne zrozumienie oraz są metody łączące, pozwalające dokładniej zająć się szczegółowymi aspektami i kwestiami: z płaszczyzny ciała (struktury, ruchu, materii), z płaszczyzny energii (Qi ‘mgły’ – płynącej w meridianach, Qi ‘światła’ – wokoło organów i całego ciała, oraz szczególnej Qi transcendentalnej) oraz z płaszczyzny informacyjnej (psychiki, umysłu, ducha, Self).